Als paardensportinstructeur kom je veel verschillende soorten ruiters tegen. Daarom is het ook zo belangrijk om als instructeur goede communicatieve vaardigheden te hebben; je moet in staat zijn om jouw instructie goed over te brengen op veel verschillende soorten mensen in verschillende leeftijden.
Vooral wanneer je lesgeeft op bijvoorbeeld een manege of rijvereniging kun je te maken krijgen met kinderen (of volwassenen) die een diagnose voor bijvoorbeeld ADHD of autisme of een andere classificatie hebben. De diagnoses ADHD en autisme worden steeds vaker gesteld, en daarom is de kans ook steeds groter dat je iemand met die diagnose tegenkomt in je les. In het gewone onderwijs komen docenten al steeds meer leerlingen tegen met ADHD of autisme, vooral vanwege het grotendeels verdwijnen van speciaal onderwijs, en de verwachting is dat je dit ook steeds meer gaat zien in normale sportlessen of in een manegeles bijvoorbeeld.
Als instructeur is het dan wel belangrijk dat je weet hoe je les moet geven aan iemand met ADHD of autisme. Tuurlijk, elk kind is anders en je past je instructies dan ook altijd aan op een individu, maar bij ADHD’ers en autisten zijn er extra handvaten die je kunt gebruiken om de les goed te laten verlopen en om de instructies goed te laten aankomen. Ook voor het kind (of de volwassene) zelf is het prettig om te merken dat de instructeur wat kennis heeft van de ADHD of autisme.
Kennis voor paardensportinstructeurs
Veel paardensportinstructeurs hebben nog te weinig kennis van ADHD en autisme. In de gemiddelde instructeursopleidingen wordt dit namelijk niet of nauwelijks behandeld, terwijl de kans steeds groter wordt dat je wel iemand met deze diagnoses in je lessen krijgt.
Onderwijs
In het reguliere onderwijs, zowel in het basisonderwijs als in het middelbare onderwijs, wordt er juist enorm veel tijd en aandacht besteed aan bijscholingen voor docenten op het gebied van ADHD en autisme. Door het grotendeels verdwijnen van het speciaal onderwijs komen er steeds meer kinderen met de diagnose ADHD of autisme in het reguliere onderwijs terecht. Daarom is het wel noodzakelijk dat de docenten voldoende opgeleid zijn in het lesgeven aan en begeleiden van kinderen met die diagnoses. Tuurlijk, als je lesgeeft op het speciaal onderwijs heb je waarschijnlijk nog meer kennis en ervaring met onder andere ADHD en autisme, en heb je je daarin gespecialiseerd, maar ook in het reguliere onderwijs is basiskennis van deze diagnoses echt noodzakelijk.
Voor paardensportinstructeurs is het nog helemaal niet zo gebruikelijk om zich bij te laten scholen op deze onderwerpen, terwijl, zoals gezegd, dus ook in manegelessen steeds meer kinderen komen met ADHD of autisme. Het is dan ook enorm waardevol om je als paardensportinstructeur in te lezen in deze onderwerpen, zodat je jouw lesklanten de beste begeleiding kunt geven.
We zijn vaak geneigd om in stereotyperingen te denken als we het over ADHD of autisme hebben. Zo zijn kinderen met ADHD druk en vervelend en kunnen ze niet stilzitten. En kinderen met autisme kunnen geen contact maken, hebben geen vrienden, en het is lastig om met ze in gesprek te gaan.
Maar dit zijn echt stereotypes die in de praktijk helemaal niet zo zwart/wit zijn. Zo kan een kind met ADHD ook een dromer zijn: een kind die niet echt opvalt maar die vaak niet lijkt te luisteren naar wat je verteld. Een kind met autisme kan heel onzeker of zelfs depressief overkomen omdat ze moeite hebben met zichzelf inpassen in de sociale normen. Ook in een paardrijles kun je als instructeur dit soort gedragingen tegenkomen waarvan het fijn zou zijn als je weet hoe je hiermee om moet gaan.
Als je van plan bent om je te specialiseren in deze doelgroep raad ik aan om op zoek te gaan naar een specifieke opleiding. Er is namelijk zo ontzettend veel te leren wat betreft deze onderwerpen. Wil je je niet, of nog niet, specialiseren in deze doelgroep dan wil ik je uitnodigen om mijn training Paardrijles geven aan kinderen met ADHD en autisme te volgen. In deze training krijg je de basiskennis om les te kunnen geven aan kinderen met ADHD en autisme, en je krijgt voorbeelden en praktische tips over hoe je hiermee om moet gaan in een paardrijles.
Je leert:
– Wat ADHD en autisme inhouden
– Wat de kenmerken van ADHD en autisme zijn
– Wat de oorzaken en mogelijke behandelingen voor ADHD en autisme zijn
– Welke moeilijkheden naar voren komen bij deze diagnoses
– Welke sterke punten kinderen met ADHD en autisme hebben
– Hoe je als instructeur om kunt gaan met ADHD en autisme in de paardrijles
Wil je meer weten over deze training? Lees dan alle uitgebreide informatie hierover op de website!
Dit artikel werd geschreven door Stephanie Karel-Pardaan van EquiWorks. Al haar ervaringen in de sport, het onderwijs en het ondernemen neemt ze mee in haar werk als instructeurscoach. Ze helpt jou als instructeur graag bij het verbeteren van jouw lessen, zowel inhoudelijk als op didactisch gebied.